Tags

, , , , , ,

Afgelopen jaren had ik niet meer verwacht dat het mij nog zou lukken. Maar dat 2020 een jaar van mijlpalen en veranderingen ging worden, wist ik vorig jaar al. Toen zette ik een aantal grote stappen naar zelfstandigheid.

Het traject naar (vast) werk was een lastige. De afwijzingen kwamen veel vaker dan er mogelijkheden tot verdedigen in een gesprek kwamen. Hoewel men mij op mijn tijdelijke plek wel wilde behouden, wees ik dit af. Ruim 2,5 uur reistijd per dag was met mijn belastbaarheid gewoon niet te doen.

Compleet onverwacht kwam dit werk bij Webmastery op mijn pad. Omdat mijn belastbaarheid vrijwel nihil was, begon ik augustus 2019 met vier uur per week. Heel langzaam en binnen mijn grenzen hebben we dit inmiddels opgebouwd naar veertien uur.

En ja, welke maand is het? Augustus 2020! Dat betekent dat ik een jaar in dienst ben! Hoewel dit voor velen waarschijnlijk niks is, vind ik het een hele stap. Een mijlpaal, een jubileum. Heel vroeger was namelijk gezegd dat ik nooit normaal zou meedraaien in de maatschappij. Toen ik alleen maar afwijzingen kreeg, begon ik daar steeds meer in te geloven.

Maar je zie het: er is maar één iemand nodig. Eén werkgever, iemand die in je gelooft. In mijn geval waren dat twee mensen: mijn jobcoach en mijn werkgever. Stiekem ikzelf ook wel. Alleen ik vond het heel eng. Zeker in de eerste maanden was ik ontzettend bang om fouten te maken en daardoor mijn ontslag te krijgen. Dat komt ook voort uit de vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Altijd weer die gedachte dat je niet goed genoeg bent.

Keihard werken, mezelf bewijzen en tegelijkertijd ontzettend genieten van het feit dat ik kan en mag werken. Dat is zo fijn! Waar er ruimte is om jezelf te zijn, kun je groeien in jouw mogelijkheden. Steeds opnieuw komen er nieuwe kansen en is er ontwikkeling op alle vlakken.

Voor mij is het een feestje waard. Een droom, een mijlpaal. De bevestiging van dat hetgeen wat anderen zeggen niet altijd een waarheid is. Iedereen heeft mogelijkheden en kwaliteiten, ook als je een beperking hebt. Ons doorzettingsvermogen draagt daar zeker aan bij.

Ook al denk je dat het voor jou niet mogelijk is. Houd vol en houd moed! Alles is mogelijk. Als je maar wilt en je ervoor inzet. Het kan even duren. Maar met de juiste begeleiding, de juiste werkgever en werk dat goed bij jou past, kun jij het ook waarmaken! Mooie mijlpalen volgen dan vanzelf. En daar kun je dan, net als ik, mega trots op zijn!